Securitatea datelor este vitală pentru orice afacere. Salvarea și arhivarea lor este esențială pentru industriile cu reguli sau reglementări de conformitate și poate fi deosebit de utilă în timpul unui eventual litigiu. Există multe situații posibile care pot duce la pierderea instantanee a tuturor datelor unei companii. Lipsa unei copii de siguranță care să poată fi restaurată, poate duce la  faliment. O soluție de backup este esențială pentru recuperarea datelor în caz de dezastru.

Locul de stocare al datelor

Există trei abordări principale pentru stocarea de rezervă a datelor: local, extern ( în afara amplasamentului ) și bazate pe cloud.

Local

Soluțiile interne de stocare a datelor oferă cel mai mare control asupra fiecărui pas al procesului de backup.

Extern

Datele sunt de obicei stocate într-o formă digitală la nivel local și apoi transferate pe formate fizice  înainte de a fi mutate în afara locației de funcționare. Dezavantajele acestei opțiuni includ timpul și efortul necesar pentru transporta copiile de rezervă și vulnerabilitatea acestora la daune fizice în cazul unui eveniment tip dezastru.

Cloud

Soluțiile bazate pe cloud oferă o modalitate convenabilă și sigură de stocare a datelor, care implică transferul către mai multe servere la distanță. Datele sunt stocate digital tot timpul și sunt distribuite pe servere aflate în centre de date diferite. Astfel este mult mai puțin probabil să sufere de orice fel de pierdere.

Metode și frecvență de backup

Procedurile de backup pot fi implementate în mai multe moduri, fiecare având propriile avantaje si dezavantaje. Nu există o procedură „corectă”, deoarece politica de backup a unei companii și tipul de backup ar trebui alese în funcție de nevoile sale individuale.

Deoarece planurile de backup de date bazate pe cloud sunt în întregime digitale și necesită doar o conexiune la Internet, sunt mult mai flexibile decât alte metode. Această versatilitate face problema de frecvență mult mai simplă, deoarece nu mai trebuie planificate mediile fizice sau mutarea lor între local și extern.

Stabilirea unui program adecvat pentru copierea de rezervă a datelor depinde în mare măsură de metoda aleasă. Principalele tipuri de procese de backup sunt:

      • complete
      • diferențiale
      • incrementale
      • sincronizare continuă

Backup-uri complete

Backup-ul complet este ceea ce majoritatea utilizatorilor își imaginează de obicei atunci când se gândesc la backup-ul datele lor. Acesta implică copierea regulată a întregului conținut al unei surse de date desemnate – indiferent dacă acesta este un computer desktop, laptop sau server – și mutarea tuturor fișierelor, colectiv, pe o unitate de rezervă.

Acest proces este adesea lent. Datorită faptului că totul este copiat, de obicei este executat după orele de lucru, când calculatorul nu mai este utilizat. Adesea, o copie sau „imagine”, așa cum este cunoscută în industria IT, este realizată pentru întregul hard disk. Acest lucru asigură că dacă orice ar trebui să meargă prost cu sistemul respectiv, imaginea poate reproduce perfect originalul.

În timp ce planul de backup complet este o modalitate excelentă de a proteja datele unei companii, nu este adecvat pentru situațiile în care fișierele se modifică des pe parcursul unei zile de lucru. Durata mare de timp necesară pentru efectuarea unei copii de rezervă complete implică rularea o singură dată în timpul unei anumite perioade de pauză, care este în general cea dintre ora de închiderea pentru ziua respectivă și cea de redeschidere în dimineața următoare.

Aceasta înseamnă că orice modificare făcută între copii ar putea fi pierdută dacă ceva se întâmplă cu sistemul sursă. Protecția oferită de o copie de rezervă completă vine adesea cu un cost suplimentar pentru spațiul de stocare.

Din aceste motive, backup-urile complete sunt utilizate pentru perioade de timp mai lungi, cum ar fi săptămânal sau lunar. Chiar dacă există o soluție bazată pe cloud, îți recomand să folosești o soluție completă backup săptămânală sau lunară.

 

Backup-uri incrementale

Backup-ul incremental salvează doar datele modificate de la ultimul backup – fie că este vorba despre un backup complet sau incremental. Pentru recuperarea fișierele, va fi nevoie de ultima copie de rezervă completă și toate cele incrementale de când a fost efectuată copierea de rezervă completă. Acest tip de backup necesită mai puțin timp și spațiu de stocare decât backupul complet sau cel diferențial. Dezavantajele backup-ului incremental:

      • restaurarea completă este lentă în comparație cu tipurile de backup menționate anterior de backup
      • pentru a restaura cea mai recentă versiune a unui fișier individual, trebuie găsit mai întâi backup-ul incremental care îl conține

Sincronizare continuă

Unic pentru serviciile de stocare a datelor bazate pe cloud este sincronizarea continuă. Se face backup în timp real în cloud, pe măsură ce fișierele sunt modificate. Orice fișiere pierdute pot fi, deasemenea, recuperate în timp real. Deoarece fișierele sunt copiate în mod constant, nu există niciodată mai mult de câteva minute de timp care se poate pierde, în cazul unei defecțiuni a sistemului. În plus, recuperarea este simplă, automată, și de obicei invizibilă pentru utilizatorul final.

 

Cât de des trebuie efectuată o copie de rezervă?

Un plan de recuperare în caz de dezastru ar trebui să includă backup-uri zilnice sau chiar mai frecvente pentru a se asigura că datele nu se pierd în cazul in care cel mai rău scenariu are loc. Soluțiile de backup bazate pe cloud au simplificat foarte mult acest proces, oferind un sistem de backup continuu care stochează fișiere pe măsură ce sunt modificate și create. Cu toate acestea, backup-urile complete programate în mod regulat sunt încă o soluție recomandată pentru redundanță și ușurință de recuperare.

 

Recuperare date

Premisa esențială a unui sistem de backup de date este că asigură siguranța și disponibilitatea datelor, dacă este necesară o recuperare. În acest scop, o soluție de backup eficientă este una care permite o recuperare rapidă și ușoară. Sistemele de backup de date oferă opțiuni de recuperare manuală sau automată.

Recuperare manuală

În mod tradițional, backup-urile erau efectuate manual la intervale prestabilite. Nu era cea mai bună soluție de a face copii de rezervă pentru cantități mari de date, deoarece copiile de rezervă erau scrise pe un mediu de stocare fizic, cu capacitate limitată.
Aceste copii trebuiau înlocuite frecvent și apoi transferate într-un spațiu de stocare securizat pentru arhivare. Metoda de backup a datelor bazată pe cloud mută întreg procesul către Internet, eliminând astfel în întregime suportul fizic. Recuperările manuale moderne pot fi efectuate la cererea utilizatorului și deseori oferă alegeri cu privire la cât de departe ar trebui să meargă o recuperare. Această opțiune oferă flexibilitate și poate adesea poate fi folosită pentru a efectua recuperări incrementale, în care doar anumite fișiere sunt restaurate. Recuperările manuale sunt deosebit de utile dacă un virus a infectat sistemul sursă. În acest caz utilizatorii pot recupera datele dintr-un moment precedent atacului informatic.

Furnizorii de servicii de backup bazate pe cloud care efectuează imagini complete de hard disk oferă uneori și virtualizare a imaginilor. Acest lucru le permite utilizatorilor să deschidă o imagine de rezervă pe serverele furnizorului ca și cum ar fi o copie perfectă a hard disk-ului original. Acest lucru poate economisi mult timp și lățime de bandă, deoarece utilizatorii nu trebuie să descarce întreaga imagine de recuperare.

Recuperare automată

Un sistem automat de recuperare permite utilizatorului să stabilească intervale regulate pentru realizarea automată de copii de rezervă ale unui hard disk. Acesta va scana computerul utilizatorului pentru pierderi de date, apoi va recupera fișierele care au fost deteriorate. Când nu poate restaura fișierele corupte, va solicita utilizatorului permisiunea pentru a efectua o recuperare completă.
Un dezavantaj al automatizării este faptul că utilizatorii pierd un anumit nivel de control cu ​​privire la ce se recuperează și când. Cu toate acestea, această abordare nu necesită nicio contribuție pe termen lung de la utilizator. Drept urmare, face procesul mult mai ușor, în special pentru cei care lucrează de la distanță sau pe laptopuri.

Eroarea umană

În loc să-și aducă sistemele la departamentul IT sau să trebuiască să-și amintească să ruleze software de backup, pentru utilizatorii unui sistem automat programul se setează o singură dată.O soluție automatizată elimină în mare măsură posibilitatea erorilor umane, atâta timp cât sistemul sursă rămâne pornit în timpul perioadei de realizare a copiei de rezervă programate. Cu toate acestea, chiar și în cazul sistemelor automate există anumite riscuri.

Cel mai probabil este configurarea incorectă a sistemului. O soluție de backup automat configurată prost poate eșua să facă o copie de rezervă a oricăror date. Mai rău de atât, o implementare incorectă a unui sistem automat va eșua în tăcere, ceea ce înseamnă că defecțiunea nu va fi observată imediat. Acest lucru ar putea cauza luni de pierderi de date. De asemenea, o încercare automată de backup nu va funcționa dacă sistemul își pierde conexiunea la rețea sau este oprit în timpul orei pentru efectuarea copiei de rezervă programate. Pentru prevenție, se poate utiliza un software de monitorizare a backup-ului, care poate colecta toate alertele generate de aplicația de backup automat.

Chiar și cu sisteme automate bazate pe cloud, efectuarea regulată a unor copii de rezervă manuale complete este extrem de importantă și recomandată. Este o regulă de bază bună să faci copii de rezervă complete, manuale la fiecare lună sau două.

Departamentul tău IT sau administratorul de sistem ar trebui, de asemenea, să verifice soluțiile de backup bazate pe cloud lunar. Această abordare hibridă funcționează pentru a elimina deficiențele atât ale sistemelor manuale, cât și ale celor automate.

Concluzie

Folosirea unei soluții de backup date este o modalitate bună de a te asigura că afacerea ta nu este luată pe nepregătite la apariția unui eveniment neprevăzut. Existența unui plan de recuperare în caz de dezastru este esențială pentru atenuarea riscurilor.

Share This